Trustly och Zalando ingår partnerskap för att boosta onlinehandeln i Baltikum

Stockholm, Sverige, 11 juni 2021 – Trustly, den globala ledaren inom direktbanksbetalningar online, kan stolt meddela att de ingår ett samarbete med Zalando, Europas främsta digitala plattform för mode och lifestyle med över 42 miljoner kunder på 20 marknader. Genom samarbetet kommer Trustly att stötta Zalando i deras expansion i Litauen där de nyligen lanserade, senare även i Estland och Lettland – och på så sätt låta kunderna betala direkt från sitt bankkonto.

Europeiska kunder föredrar olika betalsätt – i Baltikum är man särskilt förtjust i direktbanksbetalningar online. Genom att erbjuda en föredragen betalmetod, som Trustly, kommer Zalando att kunna lokalanpassa sitt erbjudande och öka konverteringsgraden på nya marknader.

Samarbetet kommer dessutom göra så att Zalando kan erbjuda sina kunder omedelbara återbetalningar – vilket minskar de administrativa kostnaderna, ökar effektiviteten och ger bättre kundnöjdhet.

Johan Nord, Chief Commercial Officer på Trustly: “Zalando är en ledare inom e-handel, med ett oförtrutet fokus på sina kunder. Genom att erbjuda Trustlys direktbanksbetalningar online och omedelbara återbetalningar på flera marknader tillgodoser Zalando lokala behov. Samtidigt minskar komplexiteten i transaktionerna och kostnaderna tack vare en enda teknisk integration. Vi på Trustly är stolta över att kunna stötta Zalando i deras baltiska expansion och ser fram emot ett givande samarbete.

Floriane Gramlich, Director of Product Payments at Zalando, säger: “På Zalando är kunden kärnan i allt vi gör. Vi strävar efter att göra betalningen så bekväm som möjligt för varje kund och arbeta hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av moderesan. Trustly hjälper oss att göra det genom att erbjuda en enda integration för våra olika marknader och göra det enkelt att snabbt lansera på nya marknader.”

Trustly grundades 2008 och är den globala ledaren inom direktbanksbetalningar online. Vår digitala konto-till-konto-plattform sätter en helt ny standard för snabba, enkla och säkra betalningar genom att länka samman några av världens största handlare med konsumenterna via deras internetbankkonton. Trustly kan hantera hela betalningsprocessen, vilket inte bara skiljer oss från konkurrenterna utan också gör att vi kan erbjuda ett tilltalande och billigare alternativ till traditionella kortnätverk. I dag betjänar vi 8 100 handlare som länkas samman med 525 miljoner konsumenter och 6 300 banker i mer än 30 länder. Under 2020 processade vårt globala nätverk en transaktionsvolym på mer än 21 miljarder dollar.

Trustly har cirka 500 medarbetare i Europa samt Syd- och Nordamerika. Trustly är ett licensierat betalningsinstitut enligt det andra betaltjänstdirektivet (PSD2) och under tillsyn i Europa av den svenska Finansinspektionen. I USA är Trustly statligt reglerat vilket är ett krav för att kunna betjäna olika marknader. Läs mer på www.trustly.se.

Om Zalando

Zalando är Europas ledande digitala plattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, levererar mode från topp till tå, med kläder, skor, accessoarer och skönhetsprodukter, till över 42 miljoner kunder på 20 marknader. Sortimentet innehåller både internationella varumärken med världskända namn och lokala producenter. Vår plattform är en modedestination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest modemedvetna tech-företag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar på varje aspekt av moderesan: för våra kunder, partners och alla som har deltagit i Zalandos historia. Vårt mål är att bli startpunkten för mode och en hållbar plattform med en positiv påverkan på människor och vår planet.