Trustly rapporterar fortsatt stark tillväxt och ett rekordresultat för 2020

Stockholm, Sverige, 16 mars 2021 — Trustly, den globalt ledande betalplattformen för konto-till-konto-transaktioner, rapporterar idag följande resultat för fjärde kvartalet och helåret 2020.

Oktober – december 2020

• Nettoomsättningen uppgick till 564 MSEK, +44% år/år i konstant valuta

• Total transaktionsvolym uppgick till 55,9 Mdr SEK, +46% år/år

• Justerad EBITDA ökade med 36% till 240 MSEK

• Justerad EBITDA-marginal om 43%

Januari – december 2020

• Nettoomsättningen uppgick till SEK 1 974 MSEK, +42% år/år i konstant valuta

• Total transaktionsvolym uppgick till 190,1 Mdr SEK, +43% år/år

• Justerad EBITDA ökade med 31% till 907 MSEK

• Justerad EBITDA-marginal om 46%

Kommentar från Trustlys VD Oscar Berglund:

”Vi är stolta att presentera ytterligare ett rekordkvartal för Trustly, med en intäktsökning om 44 procent i konstant valuta till 564 MSEK och ett justerat EBITDA-resultat om 240 MSEK, en förbättring med 36 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Transaktionsvolymen i vårt globala nätverk ökade under helåret med 43 procent till drygt 190 miljarder SEK. Samtidigt ser vi en fortsatt ökad efterfrågan på Trustlys betalningslösning, bland annat drivet av skiftet från offline- till onlinehandel och att konsumenter i allt större utsträckning föredrar att betala direkt från sina bankkonton.

Jag vill även lyfta fram Trustlys starka utveckling i Nordamerika under kvartalet, där intäkterna ökade med 278 procent år över år, och där vi också ser att intresset för Trustlys betalningslösning ökar hos globala e-handelsbolag.

Trustly ska fortsätta växa tillsammans med befintliga och nya handlare, och vi utökar kontinuerligt vårt nätverk av handlare och banker. Under 2020 knöt vi till oss 2 500 nya handlare och 1 400 nya banker, och vår räckvidd utökades med mer än 55 miljoner konsumenter. Jag ser fram emot resten av ett 2021 där Trustly fortsätter att leda omställningen till ett kortfritt samhälle med ambitionen att göra konto-till-konto-betalningar till den nya globala standarden.

En översiktlig rapport för fjärde kvartalet och helåret 2020 finns som bilaga till detta pressmeddelande

För mer information vänligen kontakta:
Investor Relations: Roland Glasfors, +46 760 024 863, ir@trustly.com
Media: Meredith Popolo, +46 70 961 1583, press@trustly.com

Trustly grundades 2008 och är globalt ledande inom direktbanksbetalningar online. Vårt konto-till-konto-nätverk möjliggör snabba, enkla och säkra betalningar mellan konsumenter och flera av världens mest framstående handlare. Trustly tar hand om hela betalningsflödet, vilket särskiljer oss från våra konkurrenter och gör att vi kan erbjuda ett attraktivt och kostnadseffektivt alternativ till betalkort. Trustly har mer än 8 100 handlare och 6 300 banker i sitt nätverk och kan användas av cirka 525 miljoner konsumenter i Europa och Nordamerika. Under 2020 processade vi transaktioner till ett värde av mer än 190 miljarder SEK i vårt globala nätverk.

Trustly har cirka 500 medarbetare i Europa samt Syd- och Nordamerika. Trustly är ett licensierat betalningsinstitut enligt det andra betaltjänstdirektivet (PSD2) och under tillsyn i Europa av den svenska Finansinspektionen. Läs mer på www.trustly.se.