Trustly rekryterar Mats Backman som ny Group CFO

Stockholm, Sverige, 14 januari 2021 – Trustly, världens ledande leverantör av direktbanksbetalningar, är glada över att meddela att Mats Backman har utsetts till ny Group CFO.

Backman är idag CFO på Veoneer, ett ledande bolag inom autotech-branschen som är noterat på New York Stock Exchange och Nasdaq Stockholm. Han har 25 års erfarenhet från finans- och ekonomistyrning, compliance, M&A och internationellt företagande. Mats Backman har tidigare varit Group CFO på Autoliv och Sandvik och är styrelseledamot i Gränges.

“Vi ser fram emot att välkomna Mats till Trustly. Han för med sig viktig expertis inom industri, teknik och finans, samt betydelsefulla ledarskapsmeriter från seniora roller. Tillsammans med sin breda internationella erfarenhet från världsledande bolag kommer Mats att kunna spela en viktig roll hos Trustly, som präglas av explosiv tillväxt i USA, fortsatt stark tillväxt i Europa och planer på ytterligare geografisk expansion”,  säger Trustlys VD Oscar Berglund.

Mats Backman säger följande: “Trustly är globalt ledande inom Online Banking Payments, en typ av betalningslösningar som växer kraftigt. Jag ser mycket fram emot att bli en del av Trustlys team och bidra med ytterligare erfarenhet för att stötta den globala expansionen.”

Jonas Palmquist, nuvarande Group CFO sedan 2015, kommer att fortsätta som Trustlys CFO för EMEA-regionen.

Trustly grundades 2008 och är den globala ledaren inom direktbanksbetalningar online. Vårt konto-till-konto-nätverk gör att konsumenter slipper använda betal-/kreditkort och istället kan göra snabba, enkla och säkra betalningar direkt från sina bankkonton. Trustly stödjer fler än 7 600 banker och kan användas av cirka 600 miljoner konsumenter i Europa och Nordamerika. Trustly används av flera av världens ledande företag inom e-handel, resor, spel, media, telekom och finansiella tjänster. För handlarna innebär Trustly ökad konvertering och mindre administration, samt lägre risk för bedrägerier och chargebacks.

Trustly har cirka 500 medarbetare i Europa samt Syd- och Nordamerika. Trustly är ett licensierat betalningsinstitut enligt det andra betaltjänstdirektivet (PSD2) och under tillsyn i Europa av den svenska Finansinspektionen. I USA är Trustly statligt reglerat vilket är ett krav för att kunna betjäna olika marknader. Läs mer på www.trustly.se.