Trustlys nya logga och visuella identitet visar vägen mot den nya tidens betalningar

Stockholm, 2 november 2020 – Trustly, den världsledande leverantören av direktbanksbetalningar, är glada att kunna visa upp sin nya visuella identitet med tillhörande logotyp, färgskala och typsnitt.

Sedan företaget grundades 2008 har Trustly hanterat hundratals miljoner transaktioner, utökat sin marknad till att omfatta Europa, Nordamerika och Australien samt vuxit så att man nu betjänar mer än 10 000 handlare inom en mängd olika branscher. Med anledning av den snabba tillväxten och omfattande expansionen lanserar nu Trustly en ny visuell identitet, som bättre kan symbolisera resan framåt och den utveckling som har skett av företagets betalningsprodukter.

I den nya loggan har kundvagnen och låset istället bytts ut mot ett kraftigt ”T”. Bokstavens negativa yta bildar en framåtriktad pil, som visar hur Trustly tar sig förbi de traditionella betalmetodernas problem och skapar en betalprocess som rör sig framåt utan avbrott.

Trustlys nya gröna färg är något ljusare än den förra och får stöd och kontrast av sekundära gröna samt tertiära lila, blå och grå färger. Tillsammans bildar de en livfull, och samtidigt sofistikerad, övergripande färgskala med både dynamik och flexibilitet.

Trustly Sans är ett specialdesignat sans-serif-typsnitt som inspirerats av loggans progressiva vinklar. Den starka kopplingen till loggan ger en konsekvent varumärkesnärvaro som är lätt att känna igen, även i textbaserad kommunikation.

”På Trustly är vi medvetna om att betalningsbranschen förändras snabbare än någonsin förr, särskilt med Open Banking som sveper fram över världen. Därför utvecklar vi också hela tiden våra produkter och tjänster för att kunna svara upp mot nya behov. Det gör det särskilt spännande att visa upp Trustlys nya utseende, som en symbol för att vi går in i resans nästa fas”, säger Trustlys vd Oscar Berglund.

”Den nya loggan har optimerats för digitala kassamiljöer så att handlarna på ett tydligt sätt ska kunna visa att de har Trustlys direktbanksbetalningar som ett av sina betalningsalternativ. Samtidigt kommer kunderna att kunna känna igen det varumärke de har lärt sig att lita på”, lägger han till.

Trustly grundades 2008 och är den globala ledaren inom direktbanksbetalningar online. Vårt konto-till-kontonätverk gör att konsumenten slipper använda betal-/kreditkort och istället kan göra snabba, enkla och säkra betalningar direkt från sitt bankkonto. Trustly stödjer fler än 7 600 banker och kan användas av cirka 600 miljoner konsumenter i Europa och Nordamerika. Trustly används av flera av världens ledande företag inom e-handel, resor, spel, media, telekom och finansiella tjänster. För handlarna innebär Trustly ökad konvertering och mindre administration, samt lägre risk för bedrägerier och chargebacks.

Trustly har cirka 400 medarbetare i Europa samt Syd- och Nordamerika. Trustly är ett licensierat betalningsinstitut enligt det andra betaltjänstdirektivet (PSD2) och under tillsyn i Europa av den svenska Finansinspektionen. I USA är Trustly statligt reglerat vilket är ett krav för att kunna betjäna olika marknader. Läs mer på www.trustly.se.